פגיעה בתאונת דרכים ללא ביטוח – האם הנפגע חסר הביטוח זכאי לפיצויים?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד) קובע אחריות מוחלטת, כלומר, למעט מקרים חריגים, הנפגע זכאי לפיצוי מחברת הביטוח של הרכב, גם אם הוא היה אשם בתאונה. המשמעות של אחריות מוחלטת היא שאין חשיבות לשאלה מי אשם בתאונה (ר' מדריך כל מה שצריך לדעת על תאונות דרכים).

מה קורה כאשר נהג ללא רשיון או ללא ביטוח נפגע בתאונה?

במאמר זה נעסוק באחד המקרים החריגים: תאונה בה הנפגע הינו נהג חסר ביטוח או חסר רשיון. במצב זה הנפגע אינו זכאי לפיצוי לפי חוק הפלת"ד.

אבל –  זה עדיין לא סוף פסוק.

ייתכן והנפגע זכאי לפיצויים מצד חברת הביטוח של הרכב שפגע בו. במקרה כזה התביעה תתברר לפי פקודת הנזיקין (ולא לפי חוק הפלת"ד) ובמסגרתה יהיה צורך להוכיח לבית המשפט מי היה האשם בתאונה.

ניקח לדוגמא רוכב אופנוע שנפגע בתאונה בזמן שרכב על אופנועו ופגע ברכב שנהג בו אדם אחר. לצורך הדוגמא, נהג הרכב האחר גרם באשמתו לתאונה. רוכב האופנוע לא החזיק ברישיון המתיר לו לנהוג באופנוע, ולכן גם לא היה כיסוי ביטוחי לנהיגתו בו.

במקרה כזה אמנם רואים ברוכב האופנוע כחסר זכאות לפי סעיף 7 לחוק הפלת"ד, אך הוא רשאי להגיש תביעה לפיצויים מכוח פקודת הנזיקין, בטענה שהתאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות נהג הרכב.

חשוב לציין כי מאחר ומדובר בתביעה שעילתה בפקודת הנזיקין, הרי שעל אף שהרוכב האופנוע נפגע באירוע המהווה תאונת דרכים, את הפיצויים מחשבים לפי אמות המידה החלות בתביעת נזיקין רגילה ולא בתביעה לפי חוק הפלת"ד (לכן, למשל, הפיצוי בראש הנזק של "כאב וסבל" אינו מוגבל לעומת הפיצוי עבור "כאב וסבל" בתביעות לפי חוק הפלת"ד). מצד שני, במקרה כזה ניתן לבחון גם טענה של "אשם תורם" מצד רוכב האופנוע. התביעות שונות, סדר הדין שונה והפיצויים שונים.

כיצד מוכיחים מי אשם התאונה?

מאחר ובתביעה לפי פקודת הנזיקין אין אחריות מוחלטת, על רוכב האופנוע להוכיח את רשלנותו של נהג הרכב. במקרים כאלו, במידה והוגש כתב אישום נגד הנהג הפוגע והוא הורשע, הדבר משמש ראיה לכך שנהג הרכב הוא שאחראי לגרימת התאונה ולכן הוא חב בנזיקין כלפי רוכב האופנוע, אלא אם הוא הצליח לסתור את הראייה. כמובן שרצוי שיהיו גם עדים לתאונה, או ראיות אחרות כגון מצלמות תנועה, מצלמות רכב או דו"ח בוחן תאונות.

מתי כדאי לפנות לעורך דין תאונות דרכים?

מומלץ מאד לפנות לעורך דין תאונת דרכים מיד בסמוך לתאונה, וזאת ע"מ לקבל מידע והכוונה.

כפי שהראינו, חוק הפלת"ד קובע (בסע 7) רשימה של אנשים שאינם זכאים לפיצוי לפיו, אך הוא גם קובע (בסע' 8ג) כי מי שאין לו עילת תביעה לפי חוק הפיצויים, רשאי לתבוע פיצוי לפי פקודת הנזיקין. לכן במקרה כזה יש לבחון את אחריות הנהג האחר במישור דיני הרשלנות שבפקודת הנזיקין ולצורך כך מומלץ לפנות לעו"ד מיומן ומנוסה בתחום זה של תאונות דרכים ונזיקין.

המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, והוא אינו מהווה ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברים אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקורא אשר נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

ניתן ליצור איתנו קשר ב- WhatsApp, בטלפון 03-6855959 או באמצעות מילוי הפרטים

מאמרים נוספים

סוגיות משפטיות בתחום הרפואה

לצערנו בשנים האחרונות מקרי רשלנות רפואית נגלים יותר ויותר, ובכלל זה גוברים גם מקרים של רשלנות רפואית במתן תרופות. בעולם המודרני אנשים נוטלים תרופות מסוגים

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים ונחזור בהקדם
צרו קשר
שלום, כיצד נוכל לעזור?